20 April 2016 1 min read

DE TIJID

Wat als een computer ook uw centen beheert? Worden robots de private bankiers van de toekomst?

Het zou een sketch kunnen zijn uit het tv-programma ‘Wat als?’. Maar zo sciencefiction zijn robotadviseurs niet meer. Beleggen op basis van computermodellen is ook niet nieuw. Wellicht hebt u al eens gehoord van quantfondsen (vaak pure aandelen) of obligatiefondsen, samengesteld op basis van wiskundige modellen. Robotadviseurs gaan nog een stap verder en gaan uw vermogen ook echt beheren, op maat van uw profiel.

‘Ik hou niet zo van het woord robotadviseur’, zegt Thierry Ternier, de CEO van de internetbankpionier Keytrade. ‘Omdat het de indruk wekt dat zo’n computergestuurd model maar een blackbox is waar je wat geld instopt, en dat is het absoluut niet. Wel maken we maximaal gebruik van technologie en algoritmes, maar de input daarvoor gebeurt bij ons nog altijd door mensen. Zo is er een investerings- en academisch comité dat toeziet op het model en dat waar nodig bijstuurt.’ Ook sectorgenoot MeDirect combineert mens én technologie. ‘Omdat er toch een risico is als je alles volautomatisch beslist’, aldus topman Xavier De Pauw. ‘Dan riskeer je te kopen op pieken en te verkopen op dalmomenten.’

Read the article